آموزش نحوه تعویض واشر یا لاستیک دور درب در ماشین ظرفشویی الکترولوکس

واشر درب یا همان لاستیک دور درب در ماشین های ظرفشویی Electrolux، با آب بندی دستگاه ماتع خروج آب و نشتی می شوند. البته این یکی از موارد کاربرد آنهاست. در صورتی که متوجه نشتی از جلوی دستگاه شدید، به احتمال زیاد لاستیک دور درب صدمه دیده یا ازبین رفته است.

معمولا لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی الکترولوکس بصورت دو تکه می باشد. تکه اول یا لاستیک بالایی، قسمت های کناری و بالای درب ماشین را می پوشاند و تکه پایینی بر روی ضلع پایینی درب نصب می گردد. ما در این آموزش قصد داریم تا نحوه تعویض لاستیک بالایی ماشین ظرفشویی الکترولوکس را به شما بیاموزیم. در صورتی که در این زمینه هیچ گونه دانش و تخصص کافی ندارید، پیشنهاد می کنیم با مرکز تخصصی تعمیر ماشین ظرفشویی الکترولوکس تماس بگیرید.

تذکر!

پیش از انجام کار، بهتر است دوشاخه برق را از پریز بیرون کشیده و از بروز هرگونه حادثه ای جلوگیری نمایید.

گام اولبرداشتن پنل بالایی و پنل های کناری

برای تعویض لاستیک های درب، می بایست درب را جدا نمایید. برای اینکار دسترسی به لولاهای درب الزامی است. لولاهای درب را می توان پس از باز نمودن پنل بالایی و پنل های کناری براحتی مشاهده نمود. لذا ابتدا پیچ های مربوط به این پنل ها را باز کرده و آنها را یک به یک جدا کنید.

گام دومرها کردن سیستم پولی

با بررسی درب متوجه خواهید شد که این بخش از دستگاه توسط فنر و سیستم پولی نگه داشته شده است. لذا برای جدا نمودن درب لازم است تا ابتدا پولی ها را در دو طرف درب جدا نمایید. برای اینکار با بستن درب و درآوردن کاور پلاستیکی و استفاده از یک انبردست، سیستم پولی را در دو طرف درب رها نمایید.

گام سوم درآوردن درب ماشین ظرفشویی

در این مرحله می توانید درب را جدا نمایید. بدلیل وزن درب، اینکار را با احتیاط انجام دهید. ابتدا می بایست پنل جلویی درب را درآورید. برای اینکار، قاب زیر درب را با کشیدن آن به بیرون درآورید و سپس درب را بطور کامل باز نمایید. در هر سمت سه عدد پیچ وجود دارد که می بایست باز شوند. پس از درآوردن پنل جلویی درب، کلیپس لولاهای درب را می توان به کمک پیچ گوشتی و با آوردن کمی فشار رها نمود و بعد درب را جدا کرد.

گام چهارمتعویض لاستیک درب

ابتدا درب را روی یک سطح صاف قرار دهید. مراقب باشید که درب را خیلی نکشید زیرا سیم هایی به آن متصل است. لاستیک درب مابین لولاها و قسمت داخلی درب قرار می گیرد. در هر سمت می بایست دو پیچ را باز نمود تا لولاها آزاد و لاستیک قادر به درآوردن باشد. پس از اینکه لولاها را درآوردید، لاستیکی قدیمی را جدا نمایید و سپس لاستیک جدید را در همان محل نصب کنید. از قرارگیری صحیح لاستیک اطمینان حاصل نمایید.

گام پنجمنصب مجدد قطعات خارج شده

تا بدین جا مراحل مورد نیاز برای انجام تعویض لاستیک طی شده است. حال می بایست مراحلی که طی شد بصورت عکس انجام شود تا دستگاه به حالت اولیه بازگردد. برای شروع لولاهای درب را جا انداخته و سپس درب را دوباره متصل گردانید. سپس سیستم پولی را دوباره نصب کنید و درنهایت پنل های بالایی و کناری را بر روی دستگاه سوار کنید.

آموزش نحوه تعویض قفل درب و گیره قفل درب ماشین ظرفشویی سامسونگ

مکانیزم قفل درب در ماشین های ظرفشویی سامسونگ به گونه ای طراحی می شود، که دستگاه از بسته بودن کامل درب مطمئن گردیده و همچنین امکان باز شدن درب به هنگام شستشو وجود نداشته باشد. حال اگر ماشین ظرفشویی سامسونگ (samsung) شما دارای ایرادی در قفل درب خود می باشد، مطالب آورده شده در ادامه که به آموزش گام به گام نحوه تعویض قفل درب و گیره آن می پردازد، برایتان بسیار مفید خواهد بود.

مکانیزم قفل درب در ماشین های ظرفشویی سامسونگ تقریباً یکسان است، ولی نوع و چگونگی قرارگیری مجموعه قفل درب متفاوت می باشد. در برخی از مدل‌های ماشین های ظرفشویی سامسونگ، قفل درون درب و در برخی دیگر درون بدنه ماشین تعبیه شده است. با این وجود تعویض قفل درب و گیره تفاوت زیادی ندارد.

در این مطلب نحوه تعویض قفلی که بر روی درب قرار دارد را توضیح خواهیم داد. در صورتی که دارای تخصص و توانایی کافی هستید، می توانید با استفاده از این آموزش، خودتان به تعویض قفل درب اقدام نمایید، در غیر اینصورت بهتر است با مرکز تخصصی تعمیرات ماشین ظرفشویی سامسونگ تماس بگیرید.

ابزار و قطعاتی که لازم خواهد بود:

قفل درب مطابق با مدل و نوع ماشین ظرفشویی،پیچ گوشتی، انبردست

تذکرات ایمنی!

پیش از اقدام به انجام هر کاری، ماشین ظرفشویی سامسونگ خود را خاموش کرده و دوشاخه دستگاه را از پریز برق بیرون بکشید.

مرحله اول: درآوردن پنل جلویی درب

در صورتی که قفل بر روی درب سوار است، می بایست پنل جلویی درب را باز کنید. در صورتی که پنل به صورت دو تکه بوده و قفل بر روب تکه بالایی قرار دارد، باز نمودن این تکه به تنهایی کفایت می کند.

مرحله دوم: جدا کردن کابل های پنل

با احتیاط پنل را باز نمایید. لبه های پنل فلزی تیز بوده و ممکن است آسیب ببینید. همچنین با احتیاط سیم ها را درآورید. پس از باز کردن پنل، می توانید قفل درب را ببینید. این قفل معمولا با دو عدد پیچ محکم شده است که لازم است آنها را باز کنید.

مرحله سوم: تعویض قفل درب

اکنون کابل های قفل را با احتیاط خارج کنید و پس از باز نمودن پیچ های قفل، آن را با قفل جدید که می بایست بر حسب نوع و مدل ماشین ظرفشویی شما خریداری شده باشد، تعویض نمایید. در انتها پیچ های قفل را سفت کنید و کابل های برق را دوباره متصل گردانید.

مرحله چهارم: جایگذاری سیم ها و بستن پنل کنترل

در این مرحله سیم های کنترل پنل را دوباره در سر جای خود قرار دهید و سپس پنل کنترل یا پنل جلویی درب را بر روی دستگاه سوار کرده و پیچ های آن را محکم نمایید.

 

در صورتی که چنگک یا گیره قفل درب نیز به تعویض احتیاج دارد، مراحل زیر را  در پیش گیرید:

مرحله اول: برداشتن پنل بالایی

پنل بالایی را درآورید. برای اینکار دو پیچی که در پشت دستگاه قرار دارند و پنل را نگه داشته اند را باز نمایید.

مرحله دوم: درآوردن گیره

پس از جدا نمودن پنل بالایی و درآوردن آن، گیره قابل دسترسی خواهد بود. پیچ های گیره را باز نموده و آن را برای تعویض شدن خارج کنید.

مرحله سوم: جایگزین کردن گیره درب

گیره جدید را به همان شکل گیره قبلی، در جای خود نصب کرده و پیچ های آن را سفت نمایید. سپس پنل بالایی را سر جای خود قرار دهید و پیچ های آن را ببندید.

 

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی | آموزش نحوه کارکرد، تعویض و مشکلات مربوط به آن

آیا می دانید پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی چیست و اجزای تشکیل دهنده آن کدام است؟ در این مطلب سعی داریم تا مشکلات مربوط به پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، دلایل خرابی آنها و سایر اطلاعاتی که بهتر است در رابطه با پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی خود بدانید، را توضیح دهیم.

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده و مشکل به پمپ تخلیه مربوط است و یا اینکه ظرفشویی از کار افتاده و از عیب یابی ظرفشویی خود ناتوانید، می توانید با متخصصان کاراباما برای تعمیرظرفشویی  خود تماس حاصل فرمایید.

ماشین ظرفشویی یکی از اجزای مهم آشپزخانه و از جمله وسایل پرکاربرد و پرطرفدار سالهای اخیر به شمار می رود. ماشین ظرفشویی نیز همانند سایر دستگاه های الکتریکی- مکانیکی ممکن است با مشکلاتی در عملکرد خود مواجه گردد و یا از کار متوقف شود. در چنین مواقعی داشتن اطلاعات کافی در رابطه با اجزای ظرفشویی و نحوه عملکرد هر قسمت می تواند در عیب یابی، تشخیص مشکل و رفع آن بسیار کارآمد باشد.

همانطور که می دانید، آب مورد نیاز برای شستشوی ظروف از طریق شیر برقی به داخل ظرفشویی وارد می گردد. این آب پس از استفاده برای شستشو از طریق پمپ تخلیه از دستگاه خارج می گردد. لذا مشکلاتی در رابطه با عدم تخلیه آب دستگاه، نشتی یا آبریزش آب و موارد مشابه، می توانند ناشی از خرابی و عدم کارکرد صحیح پمپ تخلیه باشند. با ما همراه باشید تا در مورد نحوه کارکرد، اجزای پمپ، مشکلات احتمالی پمپ تخلیه و نیز تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی، اطلاعاتی را آموزش دهیم.

 

نحوه کارکرد پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه قطعه ای در ماشین ظرفشویی است که وظیفه تخلیه آب کثیف حاصل از شستن ظروف را به عهده دارد. برای عملکرد مناسب و صحیح ماشین ظرفشویی، همواره می بایست عمل تخلیه آب به درستی صورت پذیرد.

در صورت بروز مشکل در پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، دستگاه روشن نمی شود و یا در حین کارکرد برنامه را متوقف می کند. لذا این قطعه یکی از حساس ترین و مهمترین اجزای ماشین های ظرفشویی محسوب شده و باید مرتبا از لحاظ سلامت عملکرد مورد بررسی واقع گردد.

 

اجزای تشکیل دهنده پمپ تخلیه ظرفشویی

1. موتور پمپ تخلیه

2. کیت تخلیه مغناطیسی: وظیفه این کیت، باز کردن دریچه تخلیه برای خروج آب می باشد.

3. دریچه تخلیه: محل خروج آب است. در صورتی که رسوبات و یا بقایای مواد غذایی در این ناحیه تجمیع یابند، خروج آب با مشکل رو به رو می شود. لذا تمیز بودن این بخش و مسدود نبودن آن مهم است.

4. پروانه تخلیه: جریان آب را از شیلنگ تخلیه به بیرون هدایت می کند.

5. شیلنگ تخلیه: جهت خروج آب. نبود رسوبات در درون شیلنگ و مسدود نبودن آن، بسیار مهم است. برای تمیز کردن شیلنگ تخلیه، بهتر است آن را از ماشین ظرفشویی و سینک جدا کرده و سپس تمیز نمایید.

6. توپ کنترل پلاستیکی: این توپ کوچک در دریچه کنترل تعبیه شده و در صورت انسداد، مانع از تخلیه آب می شود.

7. کمربند پمپ آب: این قسمت در همه ماشین های ظرفشویی وجود ندارد. همانند توپ پلاستیکی، کمربند پمپ نیز مانع از خروج آب در هنگام خرابی می شود. اگر کمربند پمپ آب فرسوده یا خراب شده باشد، باید آن را تعویض کنید تا مانع از خروج آب نگردد.

 

مشکلات مربوط به پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

1- از کار افتادن موتور پمپ تخلیه به دلیل فرسودگی یا سوختگی

2- مسدود شدن یا پیچ خوردگی شیلنگ تخلیه که باعث عدم عملکرد صحیح پمپ تخلیه می گردد.

3- اشکال در کاسه نمد یا پروانه و نفوذ آب به درون پمپ تخلیه

4- انباشته شدن رسوبات و بقایای مواد غذایی و عدم تخلیه آب توسط پمپ تخلیه

 

دلایل خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

خرابی پمپ تخلیه ممکن است در دو بخش مکانیکی و یا الکتریکی اتفاق بیوفتد. در صورتی که خرابی پمپ تخلیه مکانیکی باشد، مواردی چون سوراخ شدن شیلنگ تخلیه، مسدود شدن فیلتر به دلیل انباشته شدن مواد غذایی و بقایای پودر شستشو قابل انتظار است. همچنین ممکن است عیب یا ایراداتی در قطعات و اجزای مختلف پمپ تخلیه وجود داشته باشد. در این صورت باید بخش معیوب را شناسایی کرده و آن را تعمیر یا تعویض نمود.

خرابی در قسمت الکتریکی به این صورت است که یا برق رسانی به پمپ تخلیه دچار مشکل شده یا اینکه بوبین پمپ تخلیه سوخته است. برای اطمینان می توان بوسیله ولت متر، میزان برق را بین دو سر بوبین اندازه گیری نمود.

تعمیرات پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه با استفاده از یک پروانه، آب را از طریق شیلنگ تخلیه به بیرون از دستگاه خارج می کند. در صورت کار نکردن موتور پمپ تخلیه، آب ماشین ظرفشویی تخلیه نخواهد شد. برای تعیین خرابی پمپ تخلیه، می بایست موتور پمپ را به کمک یک مولتی متر بررسی نمود. اگر موتور تداوم عملکرد نداشته باشد یا اینکه روشن نشود، پمپ تخلیه می بایست تعویض گردد. زیرا پمپ های تخلیه قابل تعمیر نیستند.

تعمیر لوازم خانگی بخصوص تعمیرات دستگاه هایی چون ماشین ظرفشویی، بدلیل عملکرد الکتریکی- مکانیکی آنها همواره دارای پیچیدگی های خاص بوده و یکی از الزامات انجام هرگونه تعمیرات بر روی چنین دستگاه هایی، داشتن دانش تخصصی و تجربه کافی امور تعمیرات می باشد. دلیل این امر ریسک آسیب رساندن به خود شخص و نیز دستگاه و قطعات آن می باشد، که در صورت نبود تخصص یا تجربه کافی می تواند موجب تشدید مشکل دستگاه و یا از کار افتادن کلی آن گردد که نهایتا به معنای خسارت و زیان هنگفت می باشد. بنابراین توصیه می شود که در صورت نداشتن اطلاعات و تجربه کافی، حتما با تکنسین های متخصص همچون متخصصان کاراباما برای انجام تعمیرات لوازم خانگی خود تماس بگیرید.

آموزش تمیز کردن فیلتر کولر گازی مدیا

فیلتر کولر گازی مدیا از جمله مهمترین بخش های آن به شمار می آید. این بخش وظیفه تصفیه ذرات معلق در هوا را به عهده دارد. در این مطلب، می خواهیم مراحل تمیز نمودن فیلتر کولر گازی مدیا (Midea) را برای شما عزیزان شرح دهیم.

در صورتی که فیلتر کولر گازی مدیا شما احتیاج به تعویض دارد، یا برای آن هرگونه مشکلی پیش آمده است و یا اینکه بطور کل کولر گازی تان ایراد پیدا کرده و از کار افتاده است، برای رفع مشکل خود و تعمیر کولر گازی در اسرع وقت با متخصصان نمایندگی کولر گازی مدیا در کاراباما تماس حاصل فرمایید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی بطور مرتب، موجب بالا ماندن بهره وری و راندمان کار کولر گازی می گردد. در صورت کثیف بودن فیلترها، هوای گرمی که به داخل پنل کشیده می شود تا پس از عبور از روی کویل ها خنک گردد، می بایست برای تمیز شدن و عاری شدن از هر گونه ذرات از فیلترهایی گذر نماید که محفظه های خالی آنها با ذرات گرد و خاک پر شده اند. در این حالت انرژی بیشتر و زمان بیشتری برای انجام اینکار لازم خواهد بود. توصیه می شود که تمیز نمودن فیلترها را بصورت هفته ای انجام دهید.

                                                                                                                

مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی

پیش از اقدام به هر کاری، ابتدا مطمئن شوید که کولر گازی خاموش است!


1.     با گرفتن دو طرف کولر گازی، پنل جلویی آن را باز کنید.


چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم؟


باز کردن فیلتر کولر گازی

2.     قسمت جلوی فیلتر را آزاد کنید و سپس کل فیلتر را به دقت و آرام خارج کنید .

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

3.    یادتان نرود که دو فیلتر وجود دارد. لذا هر دو فیلتر را جهت تمیز کردن خارج کنید.

فیلترهای کولر گازی

4.    فیلترها را به کمک یک برس نرم، زیر آب بشورید.

تمیز کردن فیلترهای کولر

5.    حال اجازه دهید که هر دو فیلتر بطور کامل خشک شوند.

چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم

6.    فیلترها از جا بیاندازید. ابتدا فیلتر عقبی و سپس قسمت جلویی را در جای خود قرار دهید.

جا زدن فیلتر کولر

7.    در انتها پنل جلویی کولر گازی را ببندید.

بستن پنل جلوی کولر گازی

نکته :

توصیه می گردد که فیلتر کولر های گازی نصب شده در مکان های عمومی را هر 2 روز یکبار تمیز کنید. برای کولرهای گازی خانگی نیز، سعی کنید بطور متوسط هر 1 تا 3 هفته، آنها را تمیز کنید.


۵ مشکل رایج کولرهای گازی

کولر گازی از جمله وسایل پرمصرف هر خانه به شمار می رود که هزینه اولیه نسبتا بالایی دارد. لذا نگهداری و مراقبت از آن، بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای اطمینان از صحت کارکرد و نیز افزایش طول عمر مفید کولر گازی، هر چند وقت یکبار، تماس با تعمیرکار کولر گازی جهت سرویس و تعمیر کولر گازی یا اسپیلت امری ضروری محسوب می گردد.

همچنین مواردی وجود دارند که نشانه و دلیل بروز مشکلات آتی بوده و لذا توصیه می شود به محض دیدن این موارد، برای تعمیر و برطرف نمودن ایرادات احتمالی کولر گازی خود اقدام نمایید.

در این مقاله به بررسی 5 مورد از مشکلات رایج کولرهای گازی و راه حل های آنها می پردازیم که انجام آنها برای خود شما نیز امکان پذیر است. با این حال در صورتی که از انجام آنها ناتوانید، یا مشکل کولر گازی شما پیچیده تر می باشد و نیاز به تعمیرکار با تجربه کولر گازی دارید، با متخصصان تعمیر کولر گازی کاراباما تماس حاصل فرمایید.

 

1.    فیلتر هوای کثیف

فیلتر هوای کولر گازی از اجزای مهم آن به شمار می رود که تصفیه ذرات معلق از هوا را انجام می دهد. در صورتیکه سرویس و تمیز کردن به موقع فیلتر هوا انجام نگردد، امکان دارد علاوه بر پایین آمدن عملکرد کولر گازی، به دیگر قطعات نیز آسیب وارد گردد. لذا هر چند وقت یکبار برای تمیز کردن فیلترهای هوا اقدام کنید.

2.    سرمایش کم کولر گازی

اگر سرمایش یا خنک کنندگی کولر گازی تان پایین است، به این معنی است که مشکلی در فرآیند ساده خنک سازی هوا در داخل سیستم وجود دارد. در ۹۰% موارد، این مشکل یا ضعف در خنک کنندگی، به دلیل نشت گاز مبرد کولر می باشد. در اولین فرصت، کولر خود را بررسی کرده و جهت رفع مشکلات نشتی احتمالی، اقدامات لازم را پیگیری نمایید.

3.    آیا کندانسور به خوبی کار می کند؟

فن بیرونی کولر گازی (AC)، وظیفه انتقال گرمای داخل منزل به بیرون را دارد. در صورتی که این فن به درستی کار نکند، هوای گرم داخلی نمی تواند جایگزین گردد و باعث خواهد شد که کمپرسور بیش از حد گرم شده و سیکل سرمایش کولر گازی مختل شود.

4.    خرابی کنترل الکتریکی

از جمله مشکلات رایج کولرهای گازی، خرابی برد فرمان یا مدار الکتریکی دستگاه است که در صورت وجود ایراد در این جزء، امکان بروز مشکلات متفاوتی برای کولر، از قبیل: خاموش شدن یا طبق برنامه نبودن عملکرد و... می رود.

5.    مراقب کابل ها باشید

ممکن است کولر گازی شما نیز، هر از گاهی بصورت خودکار روشن و خاموش شود. در این حالت اشکال سیم کشی وجود دارد. از لحاظ بالا بودن آمپر مصرفی کولر گازی، این احتمال وجود دارد که با مشکل سیم کشی مواجه شوید. سیمکشی معیوب کولر گازی خیلی خطرناک بوده و احتمال آتش سوزی نیز دارد. جهت نصب کولر گازی خود حتما با تکنسین های متخصص تماس بگیرید.