پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی | آموزش نحوه کارکرد، تعویض و مشکلات مربوط به آن

آیا می دانید پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی چیست و اجزای تشکیل دهنده آن کدام است؟ در این مطلب سعی داریم تا مشکلات مربوط به پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، دلایل خرابی آنها و سایر اطلاعاتی که بهتر است در رابطه با پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی خود بدانید، را توضیح دهیم.

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما دچار مشکل شده و مشکل به پمپ تخلیه مربوط است و یا اینکه ظرفشویی از کار افتاده و از عیب یابی ظرفشویی خود ناتوانید، می توانید با متخصصان کاراباما برای تعمیرظرفشویی  خود تماس حاصل فرمایید.

ماشین ظرفشویی یکی از اجزای مهم آشپزخانه و از جمله وسایل پرکاربرد و پرطرفدار سالهای اخیر به شمار می رود. ماشین ظرفشویی نیز همانند سایر دستگاه های الکتریکی- مکانیکی ممکن است با مشکلاتی در عملکرد خود مواجه گردد و یا از کار متوقف شود. در چنین مواقعی داشتن اطلاعات کافی در رابطه با اجزای ظرفشویی و نحوه عملکرد هر قسمت می تواند در عیب یابی، تشخیص مشکل و رفع آن بسیار کارآمد باشد.

همانطور که می دانید، آب مورد نیاز برای شستشوی ظروف از طریق شیر برقی به داخل ظرفشویی وارد می گردد. این آب پس از استفاده برای شستشو از طریق پمپ تخلیه از دستگاه خارج می گردد. لذا مشکلاتی در رابطه با عدم تخلیه آب دستگاه، نشتی یا آبریزش آب و موارد مشابه، می توانند ناشی از خرابی و عدم کارکرد صحیح پمپ تخلیه باشند. با ما همراه باشید تا در مورد نحوه کارکرد، اجزای پمپ، مشکلات احتمالی پمپ تخلیه و نیز تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی، اطلاعاتی را آموزش دهیم.

 

نحوه کارکرد پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه قطعه ای در ماشین ظرفشویی است که وظیفه تخلیه آب کثیف حاصل از شستن ظروف را به عهده دارد. برای عملکرد مناسب و صحیح ماشین ظرفشویی، همواره می بایست عمل تخلیه آب به درستی صورت پذیرد.

در صورت بروز مشکل در پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، دستگاه روشن نمی شود و یا در حین کارکرد برنامه را متوقف می کند. لذا این قطعه یکی از حساس ترین و مهمترین اجزای ماشین های ظرفشویی محسوب شده و باید مرتبا از لحاظ سلامت عملکرد مورد بررسی واقع گردد.

 

اجزای تشکیل دهنده پمپ تخلیه ظرفشویی

1. موتور پمپ تخلیه

2. کیت تخلیه مغناطیسی: وظیفه این کیت، باز کردن دریچه تخلیه برای خروج آب می باشد.

3. دریچه تخلیه: محل خروج آب است. در صورتی که رسوبات و یا بقایای مواد غذایی در این ناحیه تجمیع یابند، خروج آب با مشکل رو به رو می شود. لذا تمیز بودن این بخش و مسدود نبودن آن مهم است.

4. پروانه تخلیه: جریان آب را از شیلنگ تخلیه به بیرون هدایت می کند.

5. شیلنگ تخلیه: جهت خروج آب. نبود رسوبات در درون شیلنگ و مسدود نبودن آن، بسیار مهم است. برای تمیز کردن شیلنگ تخلیه، بهتر است آن را از ماشین ظرفشویی و سینک جدا کرده و سپس تمیز نمایید.

6. توپ کنترل پلاستیکی: این توپ کوچک در دریچه کنترل تعبیه شده و در صورت انسداد، مانع از تخلیه آب می شود.

7. کمربند پمپ آب: این قسمت در همه ماشین های ظرفشویی وجود ندارد. همانند توپ پلاستیکی، کمربند پمپ نیز مانع از خروج آب در هنگام خرابی می شود. اگر کمربند پمپ آب فرسوده یا خراب شده باشد، باید آن را تعویض کنید تا مانع از خروج آب نگردد.

 

مشکلات مربوط به پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

1- از کار افتادن موتور پمپ تخلیه به دلیل فرسودگی یا سوختگی

2- مسدود شدن یا پیچ خوردگی شیلنگ تخلیه که باعث عدم عملکرد صحیح پمپ تخلیه می گردد.

3- اشکال در کاسه نمد یا پروانه و نفوذ آب به درون پمپ تخلیه

4- انباشته شدن رسوبات و بقایای مواد غذایی و عدم تخلیه آب توسط پمپ تخلیه

 

دلایل خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

خرابی پمپ تخلیه ممکن است در دو بخش مکانیکی و یا الکتریکی اتفاق بیوفتد. در صورتی که خرابی پمپ تخلیه مکانیکی باشد، مواردی چون سوراخ شدن شیلنگ تخلیه، مسدود شدن فیلتر به دلیل انباشته شدن مواد غذایی و بقایای پودر شستشو قابل انتظار است. همچنین ممکن است عیب یا ایراداتی در قطعات و اجزای مختلف پمپ تخلیه وجود داشته باشد. در این صورت باید بخش معیوب را شناسایی کرده و آن را تعمیر یا تعویض نمود.

خرابی در قسمت الکتریکی به این صورت است که یا برق رسانی به پمپ تخلیه دچار مشکل شده یا اینکه بوبین پمپ تخلیه سوخته است. برای اطمینان می توان بوسیله ولت متر، میزان برق را بین دو سر بوبین اندازه گیری نمود.

تعمیرات پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه با استفاده از یک پروانه، آب را از طریق شیلنگ تخلیه به بیرون از دستگاه خارج می کند. در صورت کار نکردن موتور پمپ تخلیه، آب ماشین ظرفشویی تخلیه نخواهد شد. برای تعیین خرابی پمپ تخلیه، می بایست موتور پمپ را به کمک یک مولتی متر بررسی نمود. اگر موتور تداوم عملکرد نداشته باشد یا اینکه روشن نشود، پمپ تخلیه می بایست تعویض گردد. زیرا پمپ های تخلیه قابل تعمیر نیستند.

تعمیر لوازم خانگی بخصوص تعمیرات دستگاه هایی چون ماشین ظرفشویی، بدلیل عملکرد الکتریکی- مکانیکی آنها همواره دارای پیچیدگی های خاص بوده و یکی از الزامات انجام هرگونه تعمیرات بر روی چنین دستگاه هایی، داشتن دانش تخصصی و تجربه کافی امور تعمیرات می باشد. دلیل این امر ریسک آسیب رساندن به خود شخص و نیز دستگاه و قطعات آن می باشد، که در صورت نبود تخصص یا تجربه کافی می تواند موجب تشدید مشکل دستگاه و یا از کار افتادن کلی آن گردد که نهایتا به معنای خسارت و زیان هنگفت می باشد. بنابراین توصیه می شود که در صورت نداشتن اطلاعات و تجربه کافی، حتما با تکنسین های متخصص همچون متخصصان کاراباما برای انجام تعمیرات لوازم خانگی خود تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.